четвер, 13 жовтня 2022 р.

Методичні рекомендації щодо викладання української мови та літератури у закладах загальної середньої освіти в 2022/2023 навчальному році

Методичні рекомендації 

щодо викладання української мови та літератури

 у закладах загальної середньої освіти 

в 2022/2023 навчальному році 

 

Ураховуючи поетапний перехід закладів освіти на здійснення діяльності за новими стандартами надаємо методичні поради щодо запровадження Концепції «Нова українська школа» у базовій середній освіті в мовно-літературній освітній галузі, організації освітнього процесу на уроках словесності в 5-х класах відповідно до нових програм у площині реалізації Державного стандарту базової середньої освіти та в 6-11 класах, підвищення якості знань здобувачів освіти з української мови та літератури; пропонуємо корисну літературу, інтернет-ресурси, які розширять інформаційне поле матеріалів щодо підготовки вчителів-філологів до навчального року.

Викладання української мови в 5-х класах

 

 У 2022/2023 навчальному році вивчення української мови в 5 класі здійснюватиметься за модельними навчальними  програмами: Українська мова 5-6 кл. (автори Голуб Н.І., Горошкіна О.М.), Українська мова 5-6 кл. (автори Заболотний О.В. та ін.), рекомендованими наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795); інтегрованого  мовно-літературного  курсу  (українська мова, українська та зарубіжні літератури) 5-6 кл. (автори Старагіна І.П. та ін.), рекомендовану наказом Міністерства освіти і науки України  від 29.09. 2021 № 1031.

 Програми розміщені на офіційному сайті МОН за покликанням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku.

Відповідно до кожної з модельних навчальних програм створено підручники. Для реалізації принципу академічної свободи  Міністерство освіти і науки України пропонує варіантність підручників з української мови для 5 класу закладів загальної середньої освіти, зокрема, варіантність щодо реалізації кожної з модельних навчальних програм. У 5 класах закладів загальної середньої освіти пропонується працювати за підручниками, що мають гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України». Електронні версії підручників для вивчення курсу розміщено в електронній бібліотеці ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»: https://lib.imzo.gov.ua/.

Також систематизовану добірку навчально-методичного забезпечення для 5 класу розміщено на сайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» - «Навчально-методична скарбниця НУШ 5-6 класи» в розділі «Нова українська школа» (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1mC99CMln4MEbhW_G4v62ptgK8i0MpJAv/edit#gid=618777777).

Збірник календарно-тематичних планувань з української мови та літератури на 2022-2023 н.р.:  https://www.schoollife.org.ua/?p=66695.

На основі модельної навчальної програми, рекомендованої Міністерством освіти і науки України, заклад загальної середньої освіти може розробити власну навчальну програму та затвердити її рішенням педагогічної ради. 

Зазначені програми спрямовують  діяльність учителя на виконання завдань, визначених у Державному стандарті базової середньої освіти, реалізацію компетентнісного потенціалу мовно-літературної галузі, актуалізацію ціннісних орієнтирів, формування предметної та ключових компетентностей.

 

Вивчення української мови в 5-х класах з навчанням мовами національних меншин 

У 2022/2023 навчальному році вивчення української мови в 5 класах з румунською мовою навчання  буде здійснюватися за модельною навчальною програмою, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795 «Українська мова для класів з навчанням румунською мовою. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Фонарюк Т.І., Кульбабська О.В., Філіп Ю.Л., Костіна-Кніжницька А.В., Сиротюк О.М). 

 Програма розміщена на офіційному сайті МОН за покликанням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku.

Рекомендована кількість годин на вивчення української мови в 5 класах із навчанням румунською мовою  - 4 год. на тиждень (140 годин на рік). Кількість годин на вивчення тієї чи іншої теми вчитель/вчителька розподіляє самостійно, залежно від рівня підготовленості учнів/учениць.

Необхідно розрізняти поточне формувальне оцінювання (оцінювання для навчання) та підсумкове оцінювання (семестрове, річне). Від правильної організації оцінювання значною мірою залежить ефективність управління сучасним освітнім процесом.

Поточне формувальне оцінювання здійснюють з метою допомогти учням/ученицям усвідомити способи досягнення кращих результатів навчання. Структура формувального оцінювання: визначення цілей навчання; узгодження критеріїв оцінювання з учнями / ученицями; виявлення, збір та інтерпретація доказів навчання, зворотний зв'язок; підтримка; усунення прогалин.

Пропонуємо деякі техніки формувального оцінювання: застосування прийомів зворотного зв’язку, самооцінювання та взаємооцінювання, педагогічне спостереження, аналіз портфоліо. Щодо портфоліо – це добірка учнівських робіт (портфоліо розвитку, демонстраційне портфоліо, тематичне портфоліо, портфоліо проєкту, комбіноване портфоліо), що демонструють прогрес у навчанні й докладені зусилля за певний період навчання.

Водночас рекомендуємо техніки із застосуванням карток, піктограм/ смайлів,  «5-П» («Пригадай – Підсумуй – Питай – Прокоментуй – Пов'яжи»), кубування, трихвилинна пауза, сигнали рукою, шкалювання  тощо. 

Формувальне оцінювання – це принципово інший підхід до організації системи контролю та оцінювання в освіті: організує освітній процес як максимально адаптований до індивідуальних особливостей, інтересів і потреб кожного здобувача освіти; формує вчителя як творчу особистість, яка усвідомлює особливе соціальне призначення освіти й, головне, готова реалізовувати його в межах своєї педагогічної діяльності. 

Підсумкове оцінювання –  задля отримання даних про рівень досягнення учнями результатів навчання після завершення модельної навчальної програми або окремих освітніх компонентів. Семестрове оцінювання здійснюють з урахуванням різних видів навчальної діяльності, які мали місце протягом семестру, та динаміки особистих навчальних досягнень учня / учениці. Річне оцінювання здійснюють на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок. Річна оцінка не обов’язково є середнім арифметичним від оцінок за І та ІІ семестри. Для визначення річної оцінки потрібно враховувати динаміку особистих навчальних досягнень учня / учениці протягом року. 

Ураховуючи адаптаційний цикл (5 клас), рекомендуємо використовувати в класах із навчанням молдовською, румунською, угорською мовами мотиваційні формули вербального оцінювання учнів/учениць:

низький рівень (відтворення): Будь уважним! Говори чіткіше! Спробуй не поспішати! Зосередься, зверни увагу на… . Відповідай конкретніше! Ти вже більше працюєш над собою. Доклади більше зусиль! Я вірю в тебе! Уже краще! Значно краще!

середній рівень (розуміння сприйнятого): Значно краще! Щодня тобі вдається все краще! Вітаю з першим успіхом! Я пишаюся тобою! Дуже добре! Досить вдало! Я щиро радію за тебе!

достатній рівень (застосування знань): Я погоджуюся з тобою! Ти вмієш правильно висловлюватися! Мені приємно бачити твою роботу! Ти вже багато чого вмієш! Як влучно! Чудово! Молодець! Це твоя перемога!

високий рівень (вияв творчих здібностей): Дуже задоволена твоєю роботою! Ти маєш особисту думку! Довершено! Зразково! Бездоганна відповідь! Пречудово! Відмінно! Тощо.

Вербальну оцінку пропонуємо реалізовувати й письмово, залишаючи відповідні сталі висловлювання / моделі в зошиті після перевіреного завдання тощо: Уважно перевір це завдання. Спробуй знайти помилку. Потренуйся виконувати таке завдання. Ти швидко вчишся. Ти на правильному шляху. Значно краще. Ідеально виконано. Бездоганно. Чудова ідея. Відмінний результат тощо.

Навчання й оцінювання – нероздільні механізми, а педагогічне оцінювання є одним із найважливіших елементів сучасного освітнього процесу. Від правильної організації оцінювання більшою мірою залежить ефективність його управління.

Зорієнтуватися в особливостях формувального оцінювання допоможе курс «Оцінювання без знецінювання»: https://study.ed-era.com/uk/courses/course.

Особливості складання вчителями навчальних програм та календарно-тематичних планів на основі модельних програм  

 

Навчальні програми  базуються на цінностях Нової української школи й орієнтуються на ідеал її випускників: освічених українців, всебічно розвинених, відповідальних громадян і патріотів, здатних до інновацій.

Учителям надається самостійність у виборі модельних програм, розробці власних програм і створенні освітньої програми закладу із власним навчальним планом, спираючись на типову освітню програму. Також можна вводити інтегровані курси й таким чином підлаштувати програму під власні потреби. 

Відповідно до  модельних навчальних програм для закладів загальної середньої освіти з предметів «Українська мова», «Українська література», «Зарубіжна література», «Польська мова» до укладання навчальної програми на основі модельної педагоги можуть підійти творчо: самостійно визначити кількість годин (у рамках запропонованого мінімуму та максимуму), необхідних для засвоєння, осмислення мовних тем, текстуального, оглядового вивчення художніх творів, які входять до кожного блоку, розділу; обрати художні твори, які автори модельних програм пропонують на вибір. На розсуд учителя розподіляються години на повторення та узагальнення, розвиток мовлення, позакласне читання, літературу рідного краю. Запропонована кількість годин до кожного тематичного блоку та підрубрик є орієнтовною.

Календарно-тематичне планування з української мови в 5 класі може бути розроблене вчителем орієнтовно за таким зразком:

 

№ п/п

К-

сть год

Дата

 

Тема уроку

Очікувані результати навчання, компетентнісний підхід

(відповідно до теми)

Навчально-методичний контент

Примітка

1

1

03/09

Вступ. Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова — державна мова України

Предметні компетентності:

Знаннєва складова

знає і пояснює;

знає типи мовлення (розповідь, опис, роздум, оцінка (предмета, явища), наводить приклади відповідних висловлень;

знає вимоги до….

Діяльнісна складова

володіє…;

сприймає й опрацьовує інформацію…;

розрізняє типи мовлення (розповідь, опис, роздум);

визначає…;

розрізняє…;

застосовує на практиці....

Ціннісна складова

усвідомлює…;

аналізує й здійснює внутрішній самоконтроль за…;

розпізнає…;

прогнозує; 

обґрунтовує ...

Ключові компетентності:

Спілкування державною мовою

Ставлення: .

Навчальні ресурси: діалог.

Компетентності в природничих науках і технологіях

Уміння: .

Уміння вчитися впродовж життя

Уміння: 

Лінки на авторські матеріали, ресурси інтернету, коректно скорочені

тексти, інфографіку, завдання, цифрові ресурси

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Календарно-тематичне планування з української літератури в 

5 класі може бути розроблене вчителем за таким зразком:

 

№ п/п

К-

сть год

Дата

 

Тема уроку

Очікувані результати навчання, компетентнісний підхід

(відповідно до теми)

Теорія літератури

(ТЛ)

Твори на вибір

(ПЧ/

ЛРК)

Репозитарій електронних ресурсів. Навчально-методичний контент

Примітка

1

1

03/09

Вступ. Література як вид мистецтва

Учень/учениця

- знає

- висловлює

- набуває…

фольклор,

- жанр,

-художній образ



фольклор,

- жанр,

- художній образ

 

Лінки на авторські матеріали, цифрові ресурси, коректно скорочені

тексти, відео, інфографіку, завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Викладання предметів мовно-літературної освітньої галузі в 6-11 класах 

УКРАЇНСЬКА МОВА

 

У 2022/2023 навчальному році вивчення української мови здійснюватиметься за такими програмами: 

  у 6 – 9 класах за навчальною програмою зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 № 804; 

 у 10 ‒ 11 класах – за навчальними програмами  (рівень стандарту та профільний рівень),  затвердженими наказом МОН від 23.10.2017 № 1407. 

Навчальні програми розміщені на офіційному сайті МОН за покликанням:https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi.

Звертаємо увагу, що в мовленнєвій лінії навчальної програми для 10-11 класів подано перелік рекомендованих видів роботи, які дають змогу учням реалізувати здобуті знання на практиці. Ці види роботи забезпечують повноцінний мовленнєвий розвиток старшокласників, адже комплексно охоплюють формування всіх видів мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння і письма). Системний підхід до розвитку мовлення учнів не передбачає виділення окремих годин на традиційні для 6 – 9 класів аудіювання, читання мовчки та вголос, перекази, твори тощо, оскільки ці види роботи передбачено на кожному уроці. Учитель може на власний розсуд змінювати запропоновані теми й види роботи, але водночас прагнути протягом року рівною мірою приділяти увагу розвиткові всіх видів мовленнєвої діяльності.

Сучасні соціокультурні умови, інтеграція української освіти в європейський контекст зумовлює введення до навчальних програм такого виду письмових робіт, як есе, спрямованого на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, учениць, підвищення в них інтересу до навчання предмета, розвиток особистості, критичного мислення, лінгвокреативності.

Есе – самостійна творча письмова робота, ознакою якої є особистісний характер сприймання проблеми та її осмислення, невеликий обсяг, вільна композиція, невимушеність та емоційність викладу.

Види есе: вільне і формальне

Вільне

Формальне

Ознаки:

Ознаки:

 невеликий обсяг 

(7-10 речень);

 довільна форма і стиль викладу зі збереженням структурованості тексту (вступ, основна частина, висновок);

 наявність позиції автора.

обсяг 120-200 слів

логічна організація структури: наявність відповідних компонентів (теза, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновок);

ґрунтовність викладу;

 наявність позиції автора.

 

Вільне есе обмежене в часі (5 – 10 і 10 – 15 хв.). До нього доцільно вдаватися на кожному уроці й на різних етапах його: цілевизначення, закріплення, рефлексії тощо. 

Для написання формального есе виділяють більше часу: від 20 до
45 хвилин.

Види формального есе:

інформаційне (есе-розповідь, есе-визначення, есе-опис);

критичне; 

есе-дослідження (порівняльне есе, есе-протиставлення, есе причини-наслідку, есе-аналіз).

Розподіл годин між розділами

Вказаний у навчальних програмах розподіл годин між розділами вважається орієнтовним. У разі потреби вчитель має право самостійно змінювати обсяг годин у межах розділу, а також послідовність вивчення розділів. 

 

Кількість фронтальних та індивідуальних видів контрольних робіт з української мови

Звертаємо увагу на кількість фронтальних та індивідуальних видів контрольних робіт з української мови в закладах загальної середньої освіти з українською мовою навчання.

Фронтально оцінюють диктант, письмовий переказ і письмовий твір (навчальні чи контрольні види робіт), мовні знання й уміння, запис яких здійснюють на сторінці класного журналу «Зміст уроку». 

 Індивідуально оцінюють говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) і читання вголос. Для цих видів діяльності не відводять окремого уроку, проте визначають окрему колонку без дати на сторінці класного журналу «Облік навчальних досягнень». 

У І семестрі проводять оцінювання двох видів мовленнєвої діяльності (усний переказ, діалог). У ІІ семестрі – оцінювання таких видів мовленнєвої діяльності, як усний твір і читання вголос, що здійснюється в 6 – 9 класах.

Результати оцінювання говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) і читання вголос протягом семестру виставляють у колонку без дати й ураховують у семестрову оцінку. 

Повторне оцінювання із зазначених видів мовленнєвої діяльності не проводять.

Перевірка мовних знань і вмінь здійснюється за допомогою завдань, визначених учителем (тести, диктант тощо) залежно від змісту матеріалу, що вивчається. 

Тематичні і семестрові оцінки

Тематичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок з урахуванням контрольних робіт. 

Семестрову – на основі тематичного оцінювання та результатів оцінювання певного виду діяльності: говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) або читання вголос

Якщо дитина прохворіла частину семестру, пропустила, наприклад, одну тематичну, не має оцінки за якийсь вид мовленнєвої діяльності, то оцінка  за семестр виводиться на розсуд учителя залежно від динаміки особистих навчальних досягнень учня (учениці), важливості пропущеної теми чи теми, за яку учня (ученицю) атестовано,  -   (тривалість вивчення, складність змісту, ступінь узагальнення матеріалу). За таких умов оцінка за семестр може бути такою, як тематична (якщо вона одна), або знижена на кілька балів (на розсуд учителя) .

Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 6-9 класах

 

6 кл.

7 кл.

8 кл.

9 кл.

Усього годин

122

88

70

70

Години з РМ

23

22

16

19

 

І

ІІ

І

ІІ

І

ІІ

І

ІІ

Перевірка мовної теми

4

4

3

3

2

2

2

2

Письмо: переказ

1

1

1

1

1

1

1

1

               твір

-

1

-

1

1

1

1

1

Правопис:

диктант

1

1

1

1

1

1

1

1

Говоріння: 

  діалог

1

-

1

-

1

-

1

-

 усний переказ

1

-

1

-

1

-

1

-

 усний твір

-

1

-

1

-

1

-

1

 читання вголос

-

1

-

1

-

1

-

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 10-11 класах 

Рівень

Рівень стандарту

Філологічний рівень

Фронтальні види контрольних робіт

Форми контролю

І

ІІ

І

ІІ

Перевірка мовної теми

2

2

3

3

Письмо: 

есе

 

2

 

3

 

1

 

1

переказ

-

-

1

1

твір

-

-

1

1

Індивідуальні види контрольних робіт

Говоріння:

  діалог

 

1

 

-

 

1

 

-

усний переказ

1

-

1

-

уний твір

-

1

-

1

 

У таблицях зазначено мінімальну кількість фронтальних видів контрольних робіт, учитель на власний розсуд має право збільшувати цю кількість залежно від рівня підготовленості класу, здібностей конкретних учнів, умов роботи тощо.

Оцінка за контрольний твір з української мови та переказ є середнім арифметичним за зміст і грамотність, яку виставляють у колонці з датою написання роботи (надпис у колонці «Твір», «Переказ» не роблять).  

Акцентуємо увагу, що в разі відсутності учня на одному зі спарених уроків під час написання контрольного твору, переказу рекомендуємо давати йому індивідуальне завдання, визначене вчителем. Зазначене завдання виконується учнем під час уроку.

Кількість робочих зошитів з української мови за класами:

6 – 9 класи – по два зошити;

10 – 11 класи – по одному зошиту.

Для контрольних робіт з української мови в усіх класах використовують по одному зошиту.  

Ведення зошитів оцінюють від 1 до 12 балів щомісяця протягом семестру і вважається поточною оцінкою, що зараховують до найближчої тематичної. Під час перевірки зошитів ураховують наявність різних видів робіт, грамотність, охайність, уміння правильно оформити роботи.

У разі відсутності учня на уроках протягом місяця рекомендуємо в колонці за ведення зошита зазначати н/о (нема оцінки).

В освітньому процесі заклади загальної середньої освіти можуть використовувати лише навчальну літературу, що має гриф МОН України або висновок «Схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних закладах» відповідною комісією Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України. Перелік навчальної літератури постійно оновлюється і доступний на вебсайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (https://imzo.gov.ua/pidruchniki/pereliki/).

В умовах нового формату освітньої діяльності в Україні – дистанційної форми навчання в період воєнного стану, карантинних заходів   в режимі онлайн і офлайн,   учителям  рекомендуємо використовувати сучасні електронні ресурси: ZOOM, Viber, Skype, безкоштовні платформи Google Classroom, Moodle, Microsoft Teams, записи уроків у межах проєкту «Всеукраїнська школа онлайн» тощо.

 Фронтальні та індивідуальні види контролю в умовах карантину проводяться з урахуванням матеріально-технічних можливостей закладу освіти, учителя-філолога. Педагог на свій розсуд може визначати  вид та зміст завдань. Необхідні рішення щодо організації освітнього процесу, зокрема з української мови, можуть прийматися рішенням методичних об’єднань учителів-філологів. 

Завдання оцінюються відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів 6–11 класів.

 

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

 

У 2022/2023 навчальному році вивчення української літератури в  6-9 класах здійснюватиметься за навчальною програмою зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 №804; 

у 10-11 класах – за навчальними програмами (рівень стандарту та профільний рівень),  затвердженими наказом МОН від 23.10.2017 № 1407.

Навчальні програми розміщені на офіційному сайті МОН за покликанням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi.

Зміст навчального матеріалу передбачає текстове вивчення творів, що виділені напівжирним шрифтом, інші ж лише називаються для допомоги вчителеві під час вивчення певної теми. Крім того,  для осучаснення змістового компонента, актуалізації компетентнісного підходу, надання вчителеві методичної допомоги під час вивчення програмових тем запропоновано рекомендаційну рубрику «Мистецький контекст» (МК).

Вивчення  української літератури також відбувається із залученням міжпредметних зв’язків – МЗ (українська мова, історія, зарубіжна література, образотворче мистецтво, музика тощо).

Звертаємо особливу увагу на те, що запропонована кількість годин на вивчення кожного розділу чи підрозділу є орієнтовною, учитель може її перерозподіляти на власний розсуд. Резервний час учитель може використовувати також довільно, зокрема для збільшення кількості годин на вивчення окремого твору, для уроків розвитку мовлення, контрольного оцінювання, творчих та інших робіт (екскурсій, диспутів, семінарів тощо). 

Запроваджено (*) – для творів, які не є обов’язковими, їх можна розглядати додатково, за вибором учителя, наявністю часу або самостійно. 

Наприкінці програми для кожного класу подано орієнтовні списки літератури для додаткового (самостійного) читання.                                        

У навчальній програмі профільного рівня передбачено  вивчення творів літератури народів України, передовсім кримських татар. Також важливим компонентом програми є «Читацький практикум», спрямований на формулювання практичних навиків усних і письмових роздумів над прочитаним у різних стильових формах.

З метою рівномірного розподілу навантаження учнів протягом навчального року подаємо рекомендовану кількість видів контролю з української літератури (за класами). Поданий у таблиці розподіл годин є мінімальним і обов’язковим для проведення в кожному семестрі. Учитель-словесник на власний розсуд може збільшити кількість видів контролю відповідно до рівня підготовленості учнів, особливостей класу тощо.

 

Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури в 6–9 класах

Класи

6

7

8

9

Семестри

І

ІІ

І

ІІ

І

ІІ

І

ІІ

Контрольні роботи у формі:

3

3

3

3

3

3

3

3

контрольного класного твору;

1

1

1

1

1

1

1

1

виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)

2

2

2

2

2

2

2

2

Уроки розвитку мовлення* 

(у+п)

2

2

2

2

2

2

2

2

Уроки позакласного читання 

2

2

2

2

2

2

2

2

Перевірка зошитів

4

5

4

5

4

5

4

5

 

Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури в 10-11 класах

Семестри

І

ІІ

І

ІІ

Рівні

стандарту

профільний 

Контрольні роботи у формі:

3

3

4

4

контрольного класного твору*;

1

1

1

1

виконання інших  завдань (тестів, відповідей на запитання)

2

2

3

3

Уроки розвитку мовлення**

2 (у+п)

2 (у+п)

2 (у+п)

2 (у+п)

Уроки позакласного

читання 

1

1

2

2

Перевірка зошитів

4

5

4

5

 

*Контрольні класні твори пропонуємо давати у формі есе, мінітворів щодо розкриття певної проблеми чи образу програмового тексту тощо. Це розвиватиме самостійне творче мислення учнів і дасть їм можливість виконати роботу протягом одного уроку. 

**У кожному семестрі обов’язковим є проведення двох уроків розвитку мовлення: одного уроку усного розвитку мовлення, а другого – письмового. Умовне позначення в таблиці – (у + п).

Рекомендуємо оцінку за письмовий вид роботи виставляти всім учням, за усний – кількості учнів, які відповідали протягом уроку.

Оцінку за ведення зошита з української літератури виставляють у кожному класі окремою колонкою в журналі раз на місяць і враховують як поточну до найближчої тематичної. Під час оцінювання зошита з української літератури слід ураховувати наявність різних видів робіт; грамотність (якість виконання робіт); охайність; уміння правильно оформлювати роботи (дотримання вимог орфографічного режиму). У разі відсутності учня на уроці протягом місяця рекомендуємо в колонці за ведення зошита зазначати н/о (нема оцінки).

Оцінка за контрольний твір з української літератури є середнім арифметичним за зміст і грамотність, яку виставляють у колонці з датою написання роботи. Надпис у журнальній колонці «Твір» не робиться.  

Оцінку за читання напам’ять творів з української літератури виставляють у колонку без дати з надписом  «Напам’ять».

З метою  формування читацької компетенції доцільним є використання в освітньому процесі інтерактивних форм (відповідні інтернет-ресурси, мультимедіа, електронні книги й бібліотеки, аудіозаписи) і методів викладання предметів мовно-літературного спрямування, що мотивують інтерес учнів до читання, засвоєння літературних творів, уміння вступати в діалоги, аргументувати свою думку. Також  необхідно включати матеріали щодо різних методик активного читання. Вчитель має акцентувати увагу на підвищення рівня читацької грамотності учнів, зокрема, формування здатності учня  сприймати, аналізувати, використовувати й оцінювати письмовий текст задля досягнення певних цілей, розширювати свої знання й читацький потенціал.             

Навчальна та методична література з української літератури, рекомендована МОН, зазначена в Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки, що розміщений на офіційному сайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (https://imzo.gov.ua/pidruchniki/pereliki/).

 

Українська мова в класах 

з навчанням мовами національних меншин 

закладів загальної середньої освіти

 

Вивчення української мови в 6-9, 10-11 класах з навчанням мовами національних меншин закладів загальної середньої освіти здійснюється за програмами, затвердженими наказами Міністерства освіти і науки України: у 6-9 класах (наказ МОН України від 07.06.2017 №804); у 10-11 класах (рівень стандарту)  (наказ МОН України від 23.10.2017 № 1407).

Навчальні програми  розміщені на офіційному вебсайті МОН України за покликанням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi

Вивчення української мови в 6-9, 10-11 класах з навчанням мовами національних меншин здійснюється на засадах компетентнісного підходу. Окрім обов’язкових видів творчих робіт, до навчальної програми включено рекомендовані, право вибору яких надано вчителю, змінювати теми висловлень відповідно до інтересів і потреб кожного класу. Учитель може  обирати послідовність розкриття навчального матеріалу в межах окремої теми, але так, щоб не порушувалась логіка його викладу. 

Зауважимо, що кількість годин, зазначених у програмі на вивчення української мови в основній школі, розподілено таким чином: 

6 клас

7 клас

8 клас

9 клас

3,5 (122 год,

6 год – резерв для використання на розсуд учителя)

2,5 (88 год,

3 год – резерв для використання на розсуд учителя)

2 (70 год,

4 год – резерв для використання на розсуд учителя)

2 (70 год,

4 год – резерв для використання на розсуд учителя)

 

Фронтальні види контрольних робіт

 

Форми контролю

 

6

7

8

9

І

І

ІІ

І

ІІ

І

ІІ

І

ІІ

Перевірка мовної теми* 

4

4

4

3

3

2

2

2

2

Письмо:

переказ

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

 твір

1

1

1

1

1

1

Правопис:

диктант**

1

1

1

1

1

1

1

1

1

Аудіювання*

1

1

1

1

Читання мовчки*

1

1

1

1

1

Контрольне списування

1

 

Фронтальні види контрольних робіт (10 –11класи)

(рівень стандарту )

 

Форми контролю

10

11

І

І

ІІ

 

Перевірка мовної теми*

2

2

2

2

Письмо:

переказ

 

1

 

1

 

1

 

1

твір

1

1

Правопис:

диктант**

1

1

1

1

Аудіювання*

1

1

Читання мовчки*

1

1

 

* Основною формою перевірки мовної теми, аудіювання і читання мовчки є тестові завдання.

** Основною формою перевірки орфографічної й пунктуаційної грамотності є контрольний текстовий диктант.

У таблиці зазначено мінімальну кількість фронтальних видів контрольних робіт, учитель на власний розсуд має право збільшувати цю кількість, залежно від рівня підготовленості класу, здібностей конкретних учнів, умов роботи тощо.

Ведення зошитів оцінюється від 1 до 12 балів щомісяця протягом семестру і вважається поточною оцінкою. Під час перевірки зошитів ураховується наявність різних видів робіт, грамотність, охайність, уміння правильно оформити роботу. У разі відсутності учня на уроках протягом місяця рекомендуємо в колонці за ведення зошита зазначати «н/о» (нема оцінки).

Для контрольної перевірки мовних знань і вмінь використовуються завдання в тестовій формі.

Фронтально оцінюються аудіювання, читання мовчки, диктант, письмовий переказ і письмовий твір (навчальні чи контрольні види робіт), мовні знання й уміння, запис яких здійснюється на сторінці класного журналу «Зміст уроку». 

Індивідуально оцінюються говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) і читання вголос. Для цих видів діяльності не відводять окремого уроку, проте відводять окрему колонку без дати на сторінці класного журналу «Облік навчальних досягнень». У І семестрі проводять оцінювання 2 видів мовленнєвої діяльності (усний переказ, діалог), результати оцінювання виставляють у колонку без дати й ураховують у найближчу тематичну. У ІІ семестрі проводять оцінювання таких видів мовленнєвої діяльності, як усний твір і читання вголос, яке здійснюється у 6–9 класах. Повторне оцінювання чотирьох видів мовленнєвої діяльності не проводять.

На розсуд учителя перевірка мовних знань і вмінь також може поєднуватися з виконанням  завдань двох видів мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання мовчки).  

Тематичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок з урахуванням контрольних робіт. 

Якщо дитина хворіла протягом вивчення теми, то в журнал за тему виставляється «н/а».

Оцінку за семестр виставляється на основі тематичного оцінювання.

Кількість робочих зошитів з української мови визначається за класами:

6–9 класи – по два зошити;

10–11 класи – по одному зошиту. 

Інформуємо, що в освітньому процесі заклади загальної середньої освіти можуть використовувати лише навчальну літературу, що має гриф МОН України або схвалена відповідною комісією Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України. Перелік навчальної літератури   доступний на офіційному вебсайтах МОН України (https://mon.gov.ua/ua) та вебсайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (https://imzo.gov.ua/). Інша література може використовуватися тільки як додаткова. 

Основні матеріали для організації роботи в 2022/2023 навчальному році

 (з активними покликаннями на офіційні джерела)

        Державний стандарт базової середньої освіти.

       Модельні навчальні програми для 5-9 класів НУШ (чинні для 5-х класів).

       Різниця між освітніми програмами.

       Навчальні програми для 6-9 класів.

       Навчальні програми для 10-11 класів.

       ІМЗО про матеріали для НУШ.

       Підручники для 5 класу НУШ (перегляд / завантаження).

       Навчально-методичні матеріали (ІМЗО: підручники, посібники, календарно-тематичне планування).

Для розуміння головних принципів реформи НУШ, з метою ефективної організації освітнього процесу в закладах освіти базової школи створено:

       дорожню карту реформування базової та профільної школи (розробник МОН України): https://cutt.ly/CZvdTjB;

       навчально-методичний путівник НУШ 5-6 клас (розробник ДНУ «ІМЗО»): https://cutt.ly/5ZvGHqJ;

        навчально-методичну скарбничку НУШ (розробник ДНУ «ІМЗО»): https://cutt.ly/VZvRiw9.

       навчально-методичні посібники, що висвітлюють методологічні та загальнодидактичні питання навчання у Новій українській школі (розробник ДНУ «ІМЗО»): https://cutt.ly/lyP5Ay2.

Методичний кейс учителя української мови та літератури базової школи має містити:

1. Державні стандарти (для ознайомлення – Державний стандарт початкової освіти (КМ від 21.02.2018 р. №87, у редакції від 24.07.2019 №688), для викладання в 5-х класах – Стандарт  базової середньої освіти  (КМ від 30 вересня 2020 р. № 898), для викладання в 6-11 класах –  Державний стандарт базової і повної  загальної середньої освіти (КМ від 23.11.2011 р. №1392).  

2. Модельну навчальну програму для 5-х класів НУШ (обрану самостійно).

3. Навчальну програму для 5-х класів НУШ (укладену  вчителем на основі модельної програми).

4. Підручники для 5-х класу НУШ (паперовий, електронний варіанти).

5. Інтерактивне календарно-тематичне  планування уроків.

6. Критерії оцінювання навчальної діяльності учнів за рівнями (В, Д, С, Н), свідоцтво досягнень учнів.

7. Бібліотечка корисних ресурсів, покликань, роздаткових матеріалів. 

8. Стандарт професії  «Вчитель закладу загальної середньої освіти».

 

Рекомендовані джерела для використання 

 в роботі вчителя в умовах НУШ

 (з активними покликаннями)

 

Нормативна база

       Конституція України

       Закони України

       Про освіту

       Про повну загальну середню освіту

       Про забезпечення функціонування української мови як державної

       Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)

Нормативно-правові документи МОН

 

1. Наказ Мінекономіки № 2736 від 23.12.2020  року  Про затвердження професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)" http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/78704/.

 

2. Наказ Міністерство освіти і науки України від 4 жовтня 2021 р. №1067  Про затвердження Порядку наповнення вебплатформи дистанційного навчання «Всеукраїнська школа онлайн» освітніми матеріалами.

 

3. Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800 Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників.

 

4. Наказ Міністерства освіти і науки України від 18 жовтня 2019 р. №1310 Про затвердження типової програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників для роботи в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти відповідно до вимог концепції “Нова українська школа”.

 

5. Наказ Міністерства освіти і науки України від 13 грудня 2018 р. №1392 Про затвердження типової освітньої програми організації і проведення підвищення кваліфікації керівних кадрів закладів загальної середньої освіти відповідно до вимог концепції “Нова українська школа”.

 

6. «Нова українська школа». URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf.

 

7. Політична пропозиція до проєкту Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року: Електронний ресурс Сайт МОН України. Режим доступу: http://mon.gov.ua/about/kolegiya-ministerstva/rishennya-kolegiyi-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini-(2016-rik).html.

 

8. Нова українська школа. Дорожня карта реформи базової та профільної школи. Проєкт для обговорення/ Вакуленко Т., Гриневич Л., Лінник О. та інші; за заг. ред. Л. Гриневич. — АКМЕ ГРУП, 2021. — 46 с.

 

9. Дорожня карта професійного. розвитку вчителя. URL: http://gnatukvu.blogspot.com/2020/06/blog-post_4.html.

 

10. Державний стандарт базової середньої освіти. 5-9 класи Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnijstandart-bazovoyi-serednoyi-osviti.

 

11. Типова освітня програма для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти. URL: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/80696/

 

12. Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6

класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту

базової середньої освіти за покликанням:

https://drive.google.com/file/d/1fJ6oclI3kIhAq1UI5InNorfoj7rZh_3J/view.

 

13. Методичні рекомендації щодо використання всеукраїнських уроків онлайн в професійній діяльності педагога: https://lms.e-school.net.ua/guide;

https://osvita.diia.gov.ua/courses - дія. Цифрова освіта.

 

Корисні публікації

 

1.  Бриндза Вікторія Давайте думати про державу, як про менеджера, і вчитися довіряти // Українська освіта майбутнього: основні орієнтири [Електронний ресурс] / Велика ідея – Режим доступу: https://biggggidea.com/practices/ukranska-osvita-majbutnogo-osnovni-orientiri/.

 

2. Кен Робінсон і Лу Ароніка. Школа майбутнього. Революція у вашій школі, що назавжди змінить освіту / Кен Робінсон і Лу Ароніка. – Львів: Літопис,

2016. – 258 с.

 

3. Авраменко Н., Коваленко Л. (2022). Застосування практичних аспектів фінського досвіду оцінювання навчальних досягнень учнів у Новій українській школі. Acta Paedagogica Volynienses, 1, 3–9, doi: https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.1

Текст статті: http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/439/395;

file:///C:/Users/Home/Desktop/439%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-816-1-10-20220414.pdf

 

4.  Коваленко Л., Шевченко І. (2021). Сучасна безперервна педагогічна освіта як соціокультурний феномен. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2021. Вип. 2 (20) Adult Education: Theory, Experience, Prospects. 2021. Vol. 2 (20), с.89–100, doi: https://cutt.ly/uZUXuJv.

 

5. Регент Юлія. Прибульці з майбутнього – покоління Z. Як з ними порозумітися? [Електронний ресурс] / Юлія Регент //Нова українська школа (2018) – Режим доступу: http://nus.org.ua/view/prybultsi-z-majbutnogo-pokolinnya-z-yak-z-nymy-porozumitysya/.

 

6. Ладика Ірина. Діти ХХІ століття: знайомся, центеніали! [Електронний ресурс] / Ірина Ладика // Суспільство (2017). – Режим доступу: http://studway.com.ua/centenial/.

 

7. Дядюшкіна Ірина. Телеграм канал – сучасна та ефективна альтернатива блогу учителя. https://www.youtube.com/watch?v=pUj6oW7m-BY.

 

8. Короткий словник актуальних іншомовних слів і термінів, які вживаються в сучасному освітньому процесі. URL:https://vseosvita.ua/library/korotkij-slovnik-aktualnihinsomovnih-sliv-i-terminiv-aki-vzivautsa-v-sucasnomu-osvitnomu-procesi-416334.html

 

9. Tsisana Palmer 15 Characteristics of a 21st-Century Teacher [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.p21.org/ourwork/p21-framework.

 

10. Озерний Д., Сєростанова О. Що формує ставлення учнівства до вивчення мови. URL:https://nus.org.ua/view/shho-formuye-stavlennya-uchnivstva-do-vyvchennya-movy.

 

11. Озерний Д. Як мотивувати учнівство до вивчення мов. URL: https://nus.org.ua/view/yak-motyvuvaty-uchnivstvo-do-vyvchennya-inozemnyh-mo.

 

12. Креативні методики читання, що мотивують та виховують. URL: https://www.youtube.com/watch?v=DK4rnRuZAIg&list=RDCMUCMsTGJwVun9bqKsfSPn RCHw&index=7 .

 

13. Лисенко О. Проблема національної ідентичності: педагогічний, соціологічний, філософський аналіз [Електронний ресурс] / О. Лисенко // Науковий огляд. - URL: http://naukajournal.org/index. php/naukajoumal /article/view.

 

14. Чупрій Л. Формування загальнонаціональної ідентичності українців в контексті сучасних викликів / Л. Чупрій, П. Гай-Нижник // Гілея: науковий вісник. -2 0 1 5 . - Вип. 101. - С . 48-53.

 

15. Посібник «Ціннісні орієнтири сучасної української школи», 2019: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Serpneva%20conferentcia/2019/Presentasia-Roman-Stesichin.pdf.

 

Інтернет-ресурси, які розширюють інформаційне поле матеріалів 

щодо підготовки вчителів-філологів до навчального року

 

1. Сайти для вивчення української мови. URL: http://loyer.com.ua/uk/sajti-dlyavivchennya-ukrayinskoyi-movi-dlya-ukrayintsiv-ta-inozemtsiv

 

2. Платформи для навчання учнів: а) https://mon.gov.ua/ua/vseukrayinskij-rozklad

б) https://mon.gov.ua/ua/news/distancijni-shkoli-ta-navchalni-platformi-nadayut-bezkoshtovnijdostup-dlya-zdobuvachiv-osviti

в) https://docs.google.com/document/d/1ND4tq6f11iVFlyYridcZ11CyLVbrnJXSbQm9Lymq9I8/edit

 

3. Бібліотека корисних ресурсів. Навчально-методична скарбничка НУШ (розробник ДНУ «ІМЗО»): https://cutt.ly/VZvRiw9

 

4. Сайт навчально-методичних посібників, методичних видань учителів усіх предметів з різних регіонівУкраїни: https://znayshov.com/News/Details/navchalnometodychni_posibnyky_dlia_pedahohichnykh_pratsivnykiv

 

5. Вебсайт МОН України: (МОН):  https://mon.gov.ua/ua

 

6. Вебсайт ІМЗО: https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/5-klas/12-movi-natsonalnikh-menshin-5-klas/

 

7. Вебсайт ZNPU : http://znpu.org.ua/ 

 

8. Вебсайт Українського інституту розвитку освіти (УІРО): https://uied.org.ua/

 

9. Всеукраїнська школа онлайн (ВШО): https://lms.e-school.net.ua/

 

10. Сайт Українського центру якості освіти: https://testportal.gov.ua/tag/dsyao/

 

11. Вебсайт видавництва «Букрек»: http://www.bukrek.net/index.php/en/

 

12. Вебсайт Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області:  http://ippobuk.cv.ua/

 

13. Платформа «На урок». Огляд і розбір Держстандарту мовно-літературної освітньої галузі для класів із українською мовою навчання: https://naurok.com.ua/post/oglyad-i-rozbir-derzhstandartu-movno-literaturno-osvitno-galuzi-dlya-klasiv-iz-ukra-nskoyu-movoyu-navchannya

 

14. Студія онлайн освіти EdEra. Курс «Оцінювання без знецінювання»: 

https://study.ed-era.com/uk/courses/course.

 

15. Планування та систематизація роботи сучасного  вчителя. Сайт-портфоліо вчителя української мови та літератури  Кузьмич Л. В.:  https://cutt.ly/JZbkV8b

 

16. Як “прокачати” свою українську мову. URL: 

https://life.pravda.com.ua/society/2018/11/9/226321/.

 

17. Проєкт «Якість освіти». Організація освітнього процесу в 5-х класах закладів загальної середньої освіти: https://www.youtube.com/watch?v=YaRoXl4lsy0

 

18. Збірник календарно-тематичних планувань з української мови та літератури на 2022-2023 н.р.:    https://www.schoollife.org.ua/?p=66695



 

Покликання на корисні ресурси для дистанційного навчання

1. Методичний посібник «Організація дистанційного навчання в школі», автори – А.Лотоцька, А.Пасічник: https://nus.org.ua/wp-ontent/uploads/2020/06/GRYF_Metodychni_rekomendatsii-_dystantsiy-na_osvita_razvoroty.pdf\.

 

2. Ресурси Всеукраїнської школи онлайн: https://lms.e-school.net.ua/.

 

3. Практики та підходи до дистанційного навчання – рекомендації для вчителів. https://nus.org.ua/articles/praktyky-ta-pidhody-dodystantsijnogonavchannya-rekomendatsiyidlyavchyteliv/.

 

4. Як технічно організувати дистанційне навчання – покрокова інструкція.

https://nus.org.ua/articles/yak-tehnichno-organizuvatydystantsijnenavchannya pokrokova-instruktsiya/.

 

5. Чотири сервіси, які допоможуть організувати дистанційне навчання.

https://nus.org.ua/articles/chotyryservisy-yakidopomozhut-organizuvatydystantsijne-navchannya/.

 

6. Дистанційне навчання: як зацікавити учнів — поради від учительки. https://nus.org.ua/articles/dystantsinenavchannya-yakzatsikavyty-uchnivporady-vid-uchytelky/.

 

7. Освіта після пандемії. Тренди майбутнього шкільної освіти.

https://nus.org.ua/view/osvitapislya-pandemiyi-chastyna2-trendymajbutnogo-shkilnoyi-osvity/.

 

8. Як працювати в Google-класі: покрокова інструкція. https://nus.org.ua/articles/yak-pratsyuvaty-v-googleklaspokrokova-instruktsiya/.

 

9. Як використовувати YouTube у дистанційному навчанні. https://nus.org.ua/articles/yak-vykorystovuvatyyoutube-udystantsijnijnomu-navchanni/.

 

10. Усе в одному місці: як програма Discord допоможе організувати дистанційне навчання.https://nus.org.ua/articles/usev-odnomu-mistsi-yakprogramadiscord-dopoozhe-organizuvatydystantsijnenavchannya/

 

 

    Психологічна підтримка здобувачів освіти педагогами в умовах війни

(підготовлено Романовською Д.Д., завідувачкою НМЦППСР ІППОЧО)

 Повномасштабна війна, яку росія веде проти України, змушує суспільство перебувати у сильному напруженні. Здобувачі освіти також переживають стресові реакції від інформаційних впливів, внаслідок пережитих травматичних подій та втрат, що впливатиме на освітній процес у новому навчальному році. У зв’язку з цим, першочерговим завданням професійної діяльності педагогів стає – соціально-психологічна підтримка здобувачів освіти, стабілізація їх психоемоційного стану.

До психологічної підтримки відносяться наступні дії вчителя, які рекомендується використовувати в освітньому процесі:

1.    Розпочати урок посмішкою, і опиратися на позитивні думки, що допомагають залишатися в стані емоційної стабільності самому педагогу, і посилають сигнали доброзичливості, стабільності, безпеки дітям.

2.    На початку і в кінці уроку здійснити визначення настрою, емоційного стану (використовувати техніки «Емоційний термометр», «Сканування напруги у тілі», використання смайликів та наліпок, пантоміми та озвучення свого настрою за допомогою техніки «Вільний мікрофон»). Коли ми ідентифікуємо в собі негативну емоцію, наприклад, страх (тривогу, злість…) і називаємо її (можна вголос, але можна і про себе), рівень прояву вже починає знижуватись. Емоційно-почуттєвих станів існує більше 240, і тому розширення знань учнів про існуючі емоційні стани – це теж важливо.

3.    Виділити на уроці 2-5 хвилин для проведення психологічного розвантаження. Найбільш ефективними техніками, що допомагають привести у рівновагу психоемоційний стан є тілесні та дихальні практики. Адже перше,  що ми маємо зробити в ситуації сильних переживань, це повернути безпеку нашому тілу, зняти напругу з тіла, що призведе до розслаблення психіки, і поверне когнітивну готовність дитини до навчання (використовуємо «Квадратне дихання», «Глибоке діафрагмальне дихання», «Надуваємо повітряну кульку», вправу-гру «5-4-3-2-1». А також: «Квітка та свічка» (https://youtu.be/hVTqEEVUZaw), «Ледачий кіт» https://youtu.be/NHBEUdOaHg8, «Лимон» https://youtu.be/hguSKqCOJOM, «Черепашка» https://youtu.be/Ox_vERq7Gu4, «Пір’їна/статуя» https://youtu.be/nvT2vyWfa6I, Більше вправ можна переглянути на сайті ІППО Чернівецької області у вкладці «Психологічна допомога педагогам», у  відеотеці цієї вкладки «Психологічні вправи педагогам для подолання стресу на уроках» (http://ippobuk.cv.ua/?page_id=8745). У відеотеці представлено стабілізаційні відеоролики, підготовлені практичними психологами закладів освіти нашої області, які зручно використовувати під час онлайн-уроку.

4.    У процесі навчання застосовувати ігрові, інтерактивні завдання та інші позитивні активності. Формування позитивного тла уроку – найголовніше правило підтримки дитини. Забуваємо про критичні зауваження, осуд, звертаємося на ім’я, допомагаємо учням краще пізнати один одного використовуючи на уроках вправи, ігри на знайомство, на формування позитивного мікроклімату (до 5 хвилин). Наприклад, «Не хочу хвалитися, але я вмію добре…», «Моє ім’я означає…», «Я маю супер силу….», «Мій найкращий день…» та ін. Забезпечення виникнення в учнів відчуття успіху, радості, задоволення буде сприяти формуванню мотивації до навчання.

Рекомендуємо знайти час та переглянути на уроці відео про ознаки натального стресу (https://www.youtube.com/watch?v=vsUrU8yjXu0&ab_channel=NATALIsrael) та «Техніка релаксації Джейкобсона - зняття стресу та розслаблення» (https://www.youtube.com/watch?v=-EZD0ZHW0BU&ab_channel=NATALIsrael), яку виконувати, відповідно до запропонованих інструкцій.

Емоційний стан та стресостійкість вчителя безпосередньо впливають на емоційний стан здобувачів освіти та атмосферу у класі, групі, а отже і на їх здатність бути уважним, чути і мислити, пізнавати і навчатися. Напевно, кожен педагог чув про правило «кисневої маски»: у разі розгерметизації салону літака, спочатку кисневу маску одягаємо на себе, а потім – на дитину: лише так ми будемо ефективними у допомозі. Саме тому освітянам вкрай важливо піклуватися про себе в часи високої невизначеності та стресогенності, віднаходити власні ресурси стійкості та життєвої енергії. І обов’язково піклуватися про власне психічне здоров’я, навчитися методам психоемоційної самодопомоги та відновлення.

Допомогти педагогам здійснювати якісну соціально-психологічну підтримку здобувачів освіти покликані практичні психологи і соціальні педагоги, які є в кожній освітній установі. Отримати необхідні знання, поради з цього питання також можна у психологів ЦПРПП та ІППОЧО.

Педагогам пропонуємо ознайомитися та використовувати наступні інформаційно-психологічні ресурси:

      Відеозаписи 5-ти навчально-методичних коворкінгів, які були проведені на базі НМЦ ППСР ІППОЧО, в яких представлено теорію і практику психологічної допомоги, яку можна використовувати на уроках та у позаурочний час (сайт ІППОЧО, вкладка «Психологічна допомога педагогам»: http://ippobuk.cv.ua/?page_id=8745).

     Посібник «Підготовка вчителів до розвитку життєстійкості/стресостійкості дітей у освітніх навчальних закладах» (file:///C:/Users/grinacv/Downloads/%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B0%20%D0%B2%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%96%D0%B2%20(1).pdf).

     Посібник «Коли світ на межі змін: стратегії адаптації. Психологічна підтримка вчителів та дітей у часи війни» (https://drive.google.com/file/d/1r0qbJVj-lXfSjLtvzvJDeicK5YFI6wZL/view).

 

 

Методист науково-методичного центру

предметів мовно-літературної та історичної галузей

і міжнародної інтеграції                                                                    Є.Д.Квітень

Немає коментарів:

Дописати коментар